صفحه اصلی > مدیریت ساختمان : چگونه از اختلاف بین ساکنین و مدیر جلوگیری کنیم
چگونه از اختلاف بین ساکنین و مدیر جلوگیری کنیم

چگونه از اختلاف بین ساکنین و مدیر جلوگیری کنیم

اختلاف بین ساکنین و مدیر یک ساختمان یکی از رایج ترین مسائل آپارتمان نشینی است که معمولا به دلیل کم و کاستی‌ها در اجرای امور ساختمان به وجود می آید. چند نمونه از این اختلافات که حتما شما هم درگیر آن شده اید، پرداخت نکردن شارژ یا هزینه تعمیرات تجهیزاتی مثل آسانسور یا مزاحمت های همسایه ها است. متاسفانه این مشکلات همیشه و در تمام آپارتمان ها وجود دارند. اما آیا راه حلی برای حل این اختلافات و مدیریت بهتر ساختمان وجود دارد؟ در این مقاله از مای لابی من همراهمان باشید تا ابتدا منشا این اختلافات را با هم بررسی کنیم و ببینیم چطور می توان آنها را حل و فصل کرد.

ریشه های اصلی اختلاف بین مدیر و ساکنین چیست؟

نوع اختلاف توضیح مختصر نتیجه رایج راه حل پیشنهادی
تأخیر در تعمیرات رسیدگی دیرهنگام به آسانسور، لوله‌ها، برق مشاع نارضایتی ساکنین، تنش اطلاع‌رسانی شفاف + استفاده از اپلیکیشن مدیریت
سروصدا و مزاحمت صدای زیاد تلویزیون، کودک، یا مهمانی‌ها درگیری لفظی بین ساکنین تدوین و اجرای قوانین + تذکر محترمانه
تبعیض در مدیریت اولویت دادن به برخی واحدها در تصمیم‌گیری بی‌اعتمادی به مدیر ثبت همه نظرات و شفاف‌سازی تصمیم‌ها
مشکلات مالی اختلاف در پرداخت شارژ یا هزینه اضافی تأخیر در پروژه‌ها، تنش جمعی ثبت ریزهزینه‌ها و صورت‌حساب آنلاین
عدم توجه به نظرات بی‌توجهی به پیشنهادات ساکنین عدم مشارکت در امور ساختمان ایجاد نظرسنجی دیجیتال و رای‌گیری شفاف

تا زمانی ریشه اصلی اختلاف در مسائل مختلف مشخص نشود، حل کردن آن هم امکان پذیر نیست. در مورد مشکلات ساختمان هم همینطور است. به همین دلیل تصمیم داریم چند نمونه از رایج ترین مشکلاتی که معمولا ساکنین با هم و یا با مدیر دارند را با شما بررسی کنیم.

  • اختلافات مربوط به تعمیر و نگهداری

تأخیر یا غفلت در رسیدگی به کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری تاسیسات و بخش های مختلف ساختمان می‌ تواند اعتراض ساکنان را در پی داشته باشد. اختلافات معمولا بر سر اینکه هزینه تعمیرات چقدر است، به وجود می‌آید.

  • شکایات مربوط به سر و صدا و مزاحمت

همه ما تقریبا با اختلافات بین ساکنین به خاطر سر و صدای همسایه ها به هر دلیلی آشنا هستیم. این مشکل بیشترین درگیری را بین ساکنان ساختمان و تبعا مدیر آن در پی خواهد داشت. بدون داشتن سیاست ‌های روشن و اجرای مستمر آن، چنین مسائلی ممکن است تشدید و منجر به اختلاف بین ساکنین و مدیر شود.

  • تبعیض در برخورد با ساکنین

گاهی اختلاف می تواند به دلیل جانبداری مدیر از برخی ساکنان در مسائل مختلف ایجاد شود که اگر به شکایات به طور نامنظم رسیدگی نشود یا در تصمیم‌ گیری ها شفافیت وجود نداشته باشد، این سوء برداشت می‌ تواند تشدید شود.

  • اختلافات مالی

مسائل مربوط به پرداخت شارژ ساختمان و هزینه های آب و برق مشاع از رایج ترین اختلاف بین ساکنین و مدیر است. اختلاف در صورتحساب، هزینه های غیرمترقبه یا شفاف نبودن در تعهدات مالی می ‌تواند رابطه اعضای ساختمان را تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین بخوانید : 8 مشکل رایج مدیریت ساختمان 

  • نادیده گرفتن نظر ساکنان

ساکنان وقتی احساس ‌کنند که نظر یا پیشنهاد آنها نادیده گرفته می ‌شود، ناراضی و نسبت به مسائل ساختمان بی اعتنا خواهند شد. ایجاد کانال های مؤثر برای دریافت نظرات و نشان دادن واکنش مناسب برای حفظ روابط، بسیار مهم است.

  • دغدغه های مرتبط با ایمنی و امنیت ساختمان

ساکنان انتظار دارند در یک محیط امن زندگی کنند. هنگامی که مدیریت نتواند به مسائلی مثل نبود روشنایی کافی، خراب بودن قفل‌ ها یا رفت و آمدهای مشکوک در ساختمان رسیدگی کند، اضطراب و درگیری افزایش می یابد و افراد احساس می کنند که حرف آن ها توسط مدیریت شنیده نمی شود.

  • تفاوت ‌های فرهنگی و سبک زندگی

در همه ساختمان ها، تفاوت در هنجارهای فرهنگی و سبک ‌های زندگی یکی از علت های ریشه ای اختلاف است. قدم برنداشتن برای تقویت روابط و احترام متقابل، این تفاوت‌ ها می ‌تواند به اختلاف بین ساکنین و مدیر منجر شود.

اهمیت شفافیت مالی در کاهش تنش‌ ها

همانطور که دیدید یکی از اصلی ترین دلایل درگیری بین ساکنین و مدیر، مسائل مالی است که اگر به طور شفاف با ارائه صورتحساب و فاکتور اعلام شود، اعتماد بیشتری جلب خواهد شد. در نتیجه ساکنان رغبت بیشتری خواهند داشت تا به موقع حق خودشان را پرداخت کنند.

مدیری موفق است که بتواند ساز و کاری را فراهم کند تا تمام هزینه هایی که در ساختمان خرج می شود، به صورت شفاف در آن قید شده و برای همگان در دسترس باشد. متاسفانه اعلام خرج های ماهانه روی بورد اعلانات ساختمان نه تنها وجهه خوبی ندارد، بلکه ممکن است همه آن را رویت نکنند.

برای مشاهده خدمات و امکانات بهترین اپلیکیشن مدیریت هزینه های ساختمان کلیک کنید.

خوشبختانه اخیرا اپلیکیشن هایی برای رسیدگی به امور ساختمانی طراحی شده است که هم هزینه ها و هم فیش پرداخت ساکنان را به صورت یکجا در اختیار همه اهالی ساختمان قرار می دهد. به این ترتیب، سوء تفاهم ها کمتر شده و همه روی هزینه و پرداخت ها نظارت مستقیم دارند. یکی از اپلیکیشن هایی که در همین راستا می تواند به شما برای ساده تر شدن مدیریت مشکلات ساختمان کمک کند، نرم افزار مای لابی من است. این نرم افزار، یک برنامه همه کاره است که با در اختیار گذاشتن امکانات زیر، شرایط برای مدیریت ساده‌تر می‌ شود:

  • مدیریت بدهی و پرداخت شارژ ساختمان
  • پرداخت آنلاین برای افراد ساختمان
  • تابلوی اعلانات
  • امکان نظرسنجی و رای گیری آنلاین
  • امکان دریافت گزارش ماهانه و سالانه
  • امکان پرداخت قبوض

اگر قصد دارید تا اطلاعات مفصل تری درمورد هر یک از ویژگی‌ های گفته شده از نرم افزار مای لابی من داشته باشید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

نقش اطلاع ‌رسانی به ‌موقع در پیشگیری از سوء تفاهم

داشتن شفافیت در هزینه ها خودش به تنهایی می تواند نیمی از اختلافات را حل کند، اما به هر حال باز هم گاهی ممکن است لازم باشد ساکنین و مدیر برای توضیح یا تفهیم برخی مسائل مالی، امنیتی یا رفاهی به طور رو در رو با هم صحبت کنند.

گاهی هم لازم است مثلا آسانسور به دلیل تعمیرات خاموش شود، که این مورد باید به ساکنان اطلاع داده شود. برای رسیدگی به مسائل امنیتی که می تواند دزدی یا نشت گاز باشد، مدیر موظف است تمام ساکنان را در جریان قرار دهد. اما همه اینها اگر به موقع انجام نشود، علاوه بر ایجاد اختلاف بین ساکنین و مدیر، می تواند تبعات جبران ناپذیری را مخصوصا برای سالمندان و افراد معلول به همراه داشته باشد.

در شیوه اطلاع رسانی سنتی، معمولا مدیر با نصب اعلامیه روی تابلو اعلانات یا تماس با تک تک افراد آنها را راس یک ساعت مشخص به یک مکان فرا می خواند، اما دقیقا همین روش اطلاع رسانی باعث حاضر نشدن به موقع ساکنان در جلسه است.

اینجاست که همانطور که پیش تر اشاره کردیم، وجود یک  نرم افزار ارسال پیام فوری به ساکنین مجتمع مثل اپلیکیشن مای لابی من احساس می شود.

راه های جلوگیری از اختلاف میان مدیر و ساکنین

راهکار نحوه اجرا نتیجه مثبت
برقراری ارتباط محترمانه جلسات دوستانه یا چت در اپلیکیشن کاهش تنش‌های زبانی
قوانین مشترک و واضح تنظیم آیین‌نامه ساختمان پیشگیری از درگیری تکراری
شفاف‌سازی امور مالی گزارش ماهانه هزینه‌ها جلب اعتماد ساکنین
اطلاع‌رسانی به موقع استفاده از ابزارهای دیجیتال افزایش همکاری اهالی
مستندسازی رویدادها ذخیره پیام‌ها، فاکتورها و تعمیرات حل اختلاف بدون بحث و جدل

از آنجایی که زندگی آپارتمان نشینی بر پایه درک و همکاری استوار است، هر چه روابط بین مدیر و ساکنان سالم تر باشد، ساختمان آرام تر و بانظم تر خواهد بود. کارهای زیادی وجود دارد که می توان برای جلوگیری از بروز اختلاف بین ساکنین و مدیر انجام داد، چند نمونه از مهم ترینها عبارتند از:

  • برقراری ارتباط موثر و محترمانه

ایجاد فضای صمیمانه برای گفتگو و تعامل می تواند روابط ساکنین با مدیر و البته یکدیگر را بهتر و به آنها کمک کند تا نظرات و پیشنهاداتشان را آزادانه بیان کنند. به این ترتیب حس تبعیض یا نشنیده شدن عقاید از بین خواهد رفت و اعتراض ها صمیمانه تر مطرح می شود.

  • برگزاری جلسات منظم ساختمانی

یک مدیر باید سعی کند با هماهنگی با ساکنین یک جلسه در ماه برگزار کند تا تمام مسائلی که در طول این 30 روز رخ داده است را با هم بررسی و حل کنند.

  • رعایت و اجرای قوانین ساختمان

از آنجا که مقصر بی نظمی و سلب آرامش در یک ساختمان ساکنان آن هستند، بهتر است قوانینی تدوین و به درستی و بدون تبعیض بر آن نظارت شود. به این ترتیب اگر سرپیچی هم صورت بگیرد، قبلا تذکرات لازم در قالب مقررات گوشزد شده است و کوتاهی متوجه مدیر نیست.

  • مستندسازی تمام رویدادها

هنگامی که درگیری بین ساکنین به وجود می آید، مستندسازی آن ضروری است. داشتن مدارک مکتوب یا حتی فایل فیلم دوربین مدار بسته کمک خواهد کرد تا اگر اعتراض یا اختلافی رخ داد، بتوان سایر ساکنان را متقاعد کرد و در مورد آن مشکل یا تخلف تصمیم گرفت.

استفاده از نرم ‌افزار مدیریت ساختمان برای جلوگیری از اختلافات

قابلیت نرم افزار مشکل قابل حل مزیت برای مدیر مزیت برای ساکنین
مدیریت شارژ و بدهی شفاف نبودن هزینه‌ها حسابداری منظم و سریع اطلاع دقیق از پرداخت‌ها
پرداخت آنلاین تأخیر در پرداخت کاهش مراجعه حضوری پرداخت راحت با موبایل
تابلو اعلانات آنلاین اطلاع‌رسانی دیرهنگام ارتباط فوری با همه واحدها دریافت سریع اطلاعیه‌ها
نظرسنجی و رای‌گیری عدم مشارکت ساکنین تصمیم‌گیری دموکراتیک بیان نظر بدون حاشیه
گزارش‌گیری مالی نداشتن سند برای اختلافات ارائه گزارش به‌روز اعتمادسازی و اطمینان

استفاده از یک نرم ‌افزار مدیریت ساختمان می ‌تواند با افزایش شفافیت و داشتن قابلیت مستندسازی، بهترین اقدام برای جلوگیری از اختلاف بین ساکنین و مدیر ساختمان باشد. بیایید اینکه نرم افزاری مثل مای لابی من چطور می تواند پیشگیری کند را با هم بررسی کنیم:

  • افزایش شفافیت با ارائه داده‌ های متمرکز

نرم افزار تمام داده ‌های مربوط به هزینه شارژ را یکجا جمع می کند و این اطمینان را می دهد که تمام ساکنان به اطلاعات منسجم و به‌روز دسترسی دارند. این شفافیت، سوء تفاهم ‌هایی که اغلب منجر به اختلاف بین ساکنین و مدیر و ساکنان با هم می ‌شوند را کاهش می‌ دهد. به عنوان مثال، هنگامی که شارژ ماهانه پرداخت می شود، همه اهالی از طریق اپلیکیشن متوجه می شوند.

  • بهبود روحیه همکاری با برقراری ارتباط آنی

ارتباط مؤثر در مدیریت ساختمان بسیار مهم است. نرم افزارهای مدیریت ساختمان معمولا ابزارهای ارتباطی آنی برای چت دارند که امکان تعامل یکپارچه بین ساکنان را فراهم می‌ کنند. وجود ویژگی ‌هایی مثل تابلو اعلانات این اطمینان را به وجود می آورد که همه از اخبار و اعلانیه ها مطلع هستند و احتمال همکاری به موقع ساکنان با مدیر را بالا می برند.

  • مستندسازی جامع

مستندسازی کامل تمام فعالیت‌ های مربوط به تعمیر و نگهداری در نرم افزار، تمام اطلاعات را در اختیار ساکنان قرار می دهد و آنها را از کم و کیف کار مطلع می کند. این نشان می دهد که مدیر به تعهدات خود عمل کرده است و در نتیجه اختلاف بین ساکنین و مدیر را کاهش می یابد.

  • بهره مندی تمام ساکنین از امکانات رفاهی

یکی از مشکلاتی که مخصوصا در مجتمع های مسکونی لوکس به چشم می خورد، نبود ساز و کار مدیریتی درست برای استفاده اهالی از امکانات است. با نرم افزار مدیریت ساختمان همه می توانند به راحتی سالن ورزشی، استخر و… را از قبل رزرو کنند.

چطور در مواقع تنش، برخورد حرفه ای داشته باشیم؟

در هنگام بروز تنش مخصوصا در محیط های مسکونی، داشتن برخورد حرفه ای و سنجیده می تواند از گسترده تر شدن اختلافات پیشگیری کند.

  • اولین اقدام برای داشتن برخورد حرفه ای کنترل احساسات و نشان ندادن واکنش سریع است.
  • بعد از تسلط بر احساسات، باید به حرف های طرف مقابل حتی اگر با او مخالف هستید، خوب گوش دهید.
  • برای دادن پاسخ از جملات خنثی استفاده کنید و مسئله را شخصی نکنید.
  • صرفا بیان مشکل کافی نیست. اگر راه حلی دارید پیشنهاد بدهید و به فکر ساختن باشید.
  • اگر اختلاف بین ساکنین و مدیر از نوع مالی است، از مستندات موجود در نرم افزار برای حل مشکل و متقاعد کردن طرف مقابلتان کمک بگیرید.
  • اگر مشکل حل نشد، با اعلام یک جلسه رسمی در نرم افزار، با حضور سایر ساکنان مشکل را حل کنید.

جمع بندی

همانطور که دیدید ریشه اصلی اغلب اختلافات بین ساکنین و مدیر ساختمان، شفاف نبودن امور یا اطلاع رسانی ضعیف است که می تواند آرامش را از اهالی سلب کند و همیشه هم راه حل های سنتی برای حل مشکلات جواب نمی دهد و گاهی وجود یک اپلیکیشن ساده مثل مای لابی من می تواند دردسرهای مدیریت یک آپارتمان را به حداقل برساند. این برنامه تمام کارهایی که یک مدیر برای گرداندن امور یک ساختمان باید انجام بدهد را به صورت یکجا در خود دارد. ساکنین هم می توانند از این طریق حق شارژشان را پرداخت کنند و تعامل بهتری با مدیر و سایر اهالی ساختمان داشته باشند.

پشتیبان مای لابی من

تیم پشتیبان مای لابی من گروهی از متخصصان و نویسندگان محتوا هستند که با هدف تولید محتوای باکیفیت و مفید در زمینه مدیریت ساختمان و نرم افزارهای مرتبط با آن، به ویژه نرم افزار مای لابی من، فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن وظایف نظارت بر عملکرد سایت، پشتیبانی از کاربران، رفع مشکلات فنی و توسعه نرم افزار را به عهده دارند.
مقالات مرتبط

نرم افزار مدیریت ساختمان ویژه برج ها

چگونه میتوان امور مالی، خدماتی و ارتباطی یک برج چندین واحدی را…

نرم افزار کنترل تردد ساختمان

آیا تا به حال فکر کرده اید ورود و خروج ساکنین و…

مشاعات ساختمان های لوکس

مشاعات چیست؟ مشاعات به فضاها و امکاناتی گفته می شود که در…

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید