بهمرورزمان و با توسعه زندگی شهرنشینی، ساخت آپارتمانهای چندطبقه و برجهای مسکونی رشد چشمگیری پیدا کرد. زندگی در آپارتمانهای دارای فضاهای اشتراکی هزینههایی را برای هر کدام از ساکنین به همراه دارد. معمولاً آپارتمانها بهوسیله قرعهکشی و یا رأیگیری یک فرد را بهعنوان مدیر ساختمان انتخاب میکنند تا مسئولیت این امور را برعهده بگیرد. مدیریت هزینه های ساختمان و اطلاعرسانی به مالکین وظیفه مدیر است. او باید بتواند هزینهها را مدیریت کند و با کمترین بودجه، بهترین امکانات را مهیا نماید.
هزینه های رایج یک ساختمان
حال ممکن است برای شما این سؤال ایجاد شود که هزینه های یک ساختمان صرف چه اموری میشوند؟ یک ساختمان چندین واحده و دارای تعداد زیادی سکنه نیاز به رسیدگی بسیار دارد. اموری مثل نظافت راهروها، رسیدگی به گلها و باغچه، نظافت پارکینگ و پشتبام، تعمیرات موتورخانه، رفع خرابی درب ورودی و درب پارکینگ، تعمیرات نمای ساختمان، نصب حفاظ و دوربین مداربسته از جمله رایجترین این موارد هستند.
بهعلاوه، نگهداری از فضاهای اشتراکی ساختمان ممکن است نیاز به استخدام افرادی نظیر نگهبان و یا سرایدار داشته باشد که پرداخت حقوق این افراد نیز به هزینه های ساختمان افزوده میشود. ازاینرو، مدیریت هزینه های ساختمان در چنین شرایطی که موارد متعددی باید رسیدگی و در نظر گرفته شود کار بسیار دشواری است. تعدادی از رایج ترین هزینه های یک ساختمان عبارتند از:
1. هزینه تعمیرات تأسیسات و آسانسور
تأسیسات از جمله لولهکشی آب و گاز و… از جمله اصلیترین و رایجترین مواردی هستند که افراد یک ساختمان ناچار هستند برای تعمیر آن هزینه بپردازند. این تأسیسات اغلب به دلایل سرد و گرم شدن هوا، فرسوده بودن لولهها و متریال مصرف شده بیکیفیت دچار خرابی میشوند و باید دراسرعوقت تعمیر شوند، چراکه در غیر این صورت زندگی افراد ساختمان را مختل میکنند. افزون بر تأسیسات و لولهکشیها، آسانسورها نیز از جمله وسایلی هستند که همواره به مشکل میخورند و باید بهسرعت درست شوند؛ چراکه از مهمترین وسایل یک ساختمان هستند و در روز بارهاوبارها مورد استفاده قرار میگیرند.
2. هزینه نظافت ساختمان
نظافت ساختمان یک هزینه رایج دیگر است که تمامی واحدها ملزم به پرداخت آن هستند. نظافت ساختمان شامل تمیز کردن راهرو و راهپله، پشتبام، نظافت پارکینگ و حیاط و در برخی موارد تمیزی نمای یک ساختمان است. این وظیفه ممکن است باتوجهبه شیوه مدیریت هزینه های ساختمان برعهده سرایدار یک ساختمان باشد و یا نیروی نظافت این کار را انجام دهد.
3. هزینه آب، برق و گاز
شارژ یک ساختمان در مواردی متشکل از هزینه آب، برق و گاز نیز است. این هزینه در برخی آپارتمانها بین تمامی واحدها مشترک است و باتوجهبه تعداد ساکنین هر واحد معین میشود؛ بنابراین هر واحد ملزم به پرداخت این هزینه است. به همین علت برای مدیریت هزینههای یک ساختمان باید حواستان به میزان مصرف آب، برق و گاز خود نیز باشد و همواره توصیه میشود تمام ساکنین در این زمینه تاحدامکان صرفهجویی کنند.
4. بیمه ساختمان
بیمه ساختمان برای انواع واحدهای مسکونی بهویژه برجها ضروری به نظر میرسد. این بیمه میتواند ضررهای ناشی از حوادث مختلف نظیر آتشسوزی، سیل و سرقت را جبران کند. پرداخت هزینه بیمه ساختمان بر عهده مالکین است و این هزینه بر اساس آنکه برای چه حوادثی انجام شده باشد، قیمتهای مختلفی دارد.
مهم ترین مشکلات مدیریت هزینه های ساختمان
مدیریت ساختمان یا هیئتمدیره وظیفه دریافت شارژ و پرداخته هزینههای ساختمان را برعهده دارد. هزینه های رایج ساختمان توسط مدیریت بهصورت عادلانه بین تمامی واحدها تقسیم میشود. بدیهی است درصورتیکه مدیریت ساختمان توانایی و تجربه کافی در اداره یک ساختمان و مدیریت هزینههای ساختمان را نداشته باشد، چالشهای مختلفی میان ساکنین ساختمان پدید خواهد آمد.
- بررسی دقیق و انتخاب گزینههای مقرونبهصرفه
یکی از چالشهایی که برای مدیریت هزینه های ساختمان وجود دارد، انتخاب گزینههای مقرونبهصرفه است، برای مثال انجام خدماتی چون نظافت، تعمیر خرابیها در آسانسور و یا سایر هزینههای ماهیانه ساختمان ممکن است با قیمتهای مختلفی ارائه شود. اگر مدیریت بررسی دقیقی نداشته باشد و بالاترین هزینهها را برای هر کدام از این موارد در نظر بگیرد، ساکنین ساختمان متحمل هزینههای سنگینی میشوند.
برای مشاهده سایر مشکلات مدیریت ساختمان کلیک کنید.
به همین دلیل مدیریت باید بتواند با حداقل هزینه مشکلات و مسائل مربوط به ساختمان را برطرف کند و از تحمیل هزینههای اضافی به خانوادهها بپرهیزد.
- تشخیص بهموقع و سریع خرابیها
اطلاع دقیق از شرایط ساختمان و تشخیص سریع هرگونه خرابی در بخشهای مختلف ساختمان میتواند یکی دیگر از چالشهای مدیریت برجهای مسکونی باشد. اطلاع دیرهنگام از هرگونه خرابی میتواند سبب بدتر شدن شرایط و در نتیجه افزایش هزینههای احتمالی شود.
- اطلاعرسانی هزینهها و صورتهای مالی
شیوه اطلاعرسانی هزینه های ساختمان نیز بسیار مهم است. صورتهای مالی ساختمان باید کاملاً شفاف باشد تا هیچگونه بیاعتمادی نسبت به هزینههای پرداختی از جانب ساکنین وجود نداشته باشد. بهعلاوه، اطلاع دادن هزینههای هر ماه ساختمان بهصورت مجزا به ساکنین کار بسیار دشواری است. ازاینرو، به نظر میرسد برای مدیریت هزینه های ساختمان و برجهای مسکونی باید از روشهای نوین کمک گرفت.
روش های مدیریت هزینه های ساختمان
روشهای مختلفی برای مدیریت هزینهها در برجهای مسکونی و ساختمانهای با تعداد واحد زیاد وجود دارد. یکی از این روشها تقسیم هزینهها به هزینههای نسبی و هزینههای ثابت است. در واقع در این روش شما هزینههای ثابت مانند نظافت، باغبانی، سرایدار و نگهبان را از سایر هزینههای ساختمان جدا کرده و بخش ثابتی از شارژ ماهیانه را به آن اختصاص میدهید. در واقع شما با محاسبه هزینه های ثابت این مبلغ را به طور ماهیانه از ساکنین دریافت میکنید.
برای مشاهده نحوه محاسبه شارژ ساختمان کلیک کنید.
بهعلاوه، سایر هزینهها مانند تعمیر آسانسور، آب، برق و گاز، تعمیر تأسیسات، بیمه آسانسور، ایزوگام و… را بهعنوان هزینه نسبی در نظر میگیرید. این هزینهها را میتوانید بر طبق متراژ، تعداد نفرات ساختمان و تعداد پارکینگ واحدها تقسیم کرده و به طور جداگانه از ساکنین یا مالکین دریافت کنید.
برای مدیریت هزینه های ساختمان در مورد خرابیهای احتمالی باید در نظر باشید که اگر یکی از ساکنین باعث ایجاد آن شده باشد، باید هزینه را شخصاً پرداخت نماید. در چنین شرایطی، دریافت هزینه از تمامی ساکنین عادلانه نیست و ممکن است باعث نارضایتی ساکنین شود. یکی از بهترین روشها برای مدیریت دقیق و صحیح هزینههای ساختمان استفاده از نرمافزارهای مربوطه است. این نرمافزارها قابلیتهای مختلفی دارند که سبب میشود در هزینهها صرفهجویی و مشکلات ساختمان در کمترین زمان ممکن برطرف شود.
نرم افزار مدیریت ساختمان چه قابلیتی دارد؟
در شرایطی که مدیریت هزینه های ساختمان بهدرستی پیش نرود، ممکن است با نارضایتی ساکنین و مالکین همراه باشد. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد به دنبال یک راهحل کاربردی برای مدیریت هزینهها باشند. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی در اینجا به کمک ما میآید. نرم افزار مديريت ساختمان یک اپلیکیشن جدید و کاربردی است که به شما این امکان را میدهد تا بهراحتی هزینههای ساختمان را مدیریت کنید.
1. اطلاع رسانی سریع و دقیق هزینه های ساختمان
این نرمافزار دارای فضایی مشابه تابلوی اعلانات ساختمان است که تمامی مدارک هزینههای پرداخت شده توسط مدیریت را در اختیار ساکنان آپارتمان قرار میدهد. به کمک این نرمافزار دیگر شک و تردیدی برای اعضا پیش نمیآید و نیازی به اطلاعرسانیهای مکرر وجود ندارد. از طرفی، این نرمافزار میتواند در کمترین زمان ممکن میزان پرداختی هر کدام از ساکنین را به آنها اطلاعرسانی کند.
2. گزارش مشکلات ساختمان
از دیگر قابلیتهای نرمافزار مدیریت هزینههای ساختمان امکان گزارش خرابیها در ساختمان است. ساکنین میتوانند با کمک این اپلیکیشن بروز هرگونه اشکال یا خرابی در فضاهای اشتراکی ساختمان را گزارش کنند تا مدیریت دراسرعوقت به درست کردن آن اقدام نماید.
3. ایجاد محیطی مناسب برای تعامل ساکنین و مدیریت
با کمک این برنامه کاربردی، مدیریت و ساکنین میتوانند بهخوبی با هم تعامل داشته باشند و هزینههای ساختمان را به طور منظم و دقیق مدیریت کنند. در واقع، مدیریت میتواند با استفاده از این برنامه کاربردی، راهحلها و یا گزینههای موجود برای رفع مشکلات یا کاهش هزینههای ساختمان را با ساکنین و مالکین به اشتراک بگذارد و نظر آنها را نیز جویا شود. از دیگر کاربردهای این نرمافزار مدیریت مناسب فضاهای اشتراکی نظیر استخر، جایگاه پارکینگ مهمان و سالن همایش است.
4. پرداخت سریع هزینه ها توسط مالکین و ساکنین
بهعلاوه مالکین و ساکنین میتوانند با کمک این نرمافزار پرداخت شارژ ماهیانه را بهصورت مستقیم از درگاه بانکی انجام دهند. این کار سبب میشود هزینههای جانبی و بیهوده به حداقل برسد و به انجام کارها سرعت بخشیده شود. نرمافزار مديريت ساختمان به فرد کمک میکند تا دریابد تاکنون چقدر هزینه پرداخت کرده و چقدر هزینه بایستی به مدیریت پرداخت کند. در نتیجه مدیریت هزینههای ساختمان آسانتر میشود.
سؤالات متداول
1. مدیریت هزینه های ساختمان با چه کسانی است؟
مدیریت هزینه های ساختمان با مدیر و یا هیئت مدیره ساختمان است که بعد از بررسی و محاسبه هزینه ها به ساکنین اعلام می شود.
2. هزینه های ساختمان باید به ساکنین اطلاع داده شود؟
بله. مدیریت وظیفه دارد تا هزینه های ساختمان را بهصورت شفاف به ساکنین و مالکین اطلاع دهد.
3. امکان نظرسنجی در نرم افزار مدیریت ساختمان وجود دارد؟
بله. ساکنین میتوانند با شرکت در نظرسنجیهایی که در نرم افزار مدیریت ساختمان وجود دارد، مدیریت را در انجام بهتر کارها یاری کنند.
جمع بندی
ساخت برجهای ساختمانی با تعداد واحد مسکونی زیاد در شهرهای شلوغ رونق گرفته است. زندگی در چنین آپارتمانهایی هزینههای مختلفی برای ساکنین و مالکین به همراه دارد. مدیر ساختمان وظیفه دارد تا بهتمامی امور ساختمان رسیدگی کرده و هزینههای ساختمان را مدیریت کند. مدیریت هزینههای ساختمان زمانی که تعداد ساکنین زیاد است با مشکلات متعددی همراه میباشد. به همین دلیل استفاده از نرمافزار مدیریت ساختمان یک راهکار بسیار مؤثر محسوب میشود.
این نرمافزار میزان هزینه های ساختمان را به اطلاع ساکنین میرساند و سهم هریک از ساکنین در پرداخت هزینهها را مشخص مینماید. بهعلاوه، نرم افزار مدیریت ساختمان این امکان را فراهم میکند تا ساکنین و مالکین هزینهها را به طور مستقیم پرداخت کنند. در چنین شرایطی، مدیریت ساختمان های بزرگ آسان میشود.