واقعیت این است که ساماندهی و مدیریت یک مجتمع تجاری با تعداد زیادی واحد، کار دشوار و پیچیدهای است. این فرایند درعینحال که زمان زیادی از شما میگیرد، میتواند با چالشهای مختلفی همراه باشد. ازاینرو بسیاری از مدیران به فکر استفاده از نرم افزار مدیریت مجتمع تجاری و مراکز خرید میافتند. این نرم افزار قابلیتهای بیشماری دارد و به فرد این امکان را میدهد تا در کمترین زمان به همه کارها رسیدگی کند. این اپلیکیشن همچنین ارتباط میان سرمایهگذار و مالکین را بهبود میبخشد و به افزایش سوددهی کمک میکند.
چالش های مدیریت مجتمع تجاری و مراکز خرید
مدیریت مراکز تجاری با مجتمعهای مسکونی بسیار متفاوت است و هرکدام چالشهای خاص خود را دارد. این چالشها سبب میشود تا اغلب افراد از پذیرفتن مسئولیت مدیریت مجتمع امتناع کنند. برخی از چالشهای مدیریت مجتمع تجاری و مراکز خرید عبارتند از:
1. دسته بندی اطلاعات
مدیریت مرکز تجاری باید اطلاعات دقیقی درباره طبقات، مشخصات واحدها، ساکنین، انباریها و پارکینگها داشته باشد. این اطلاعات برای محاسبه میزان شارژ بسیار مهم است. از طرفی، هرگونه خسارت به فضاهای اشتراکی یا اختصاصی (پارکینگ و انباری) نیاز به پیگیری از ساکنین دارد و به همین دلیل باید اطلاعات کافی از ساکنین وجود داشته باشد.
2. نگهداری از تأسیسات و فضاهای اشتراکی مجتمع
بررسی مداوم عملکرد تأسیسات و هماهنگی برای سرویس ماهیانه آنها از چالشهای مدیریت مجتمع تجاری است. از طرفی، مدیریت باید برای نگهداری باغچه، نظافت ساختمان و نگهبانی افرادی را استخدام و برای انجام وظایف آنها برنامه زمانی تعیین کند. بهعلاوه، ایمنسازی فضاهای ناامن نیز باید پیگیری شود. برای مثال، نصب تجهیزات مربوط به هشدار آتشسوزی بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود. تجهیزاتی نظیر کپسول آتشنشانی نیز باید در مجتمع تجاری وجود داشته باشد و بسته به مدت انقضای آن نسبت به تعویض و شارژ مجدد آن اقدام شود.
همچنین بخوانید : هوشمند سازی ساختمان چیست؟
3. مدیریت میزان مصرف انرژی
درصورتیکه هر کدام از واحدهای مجتمع تجاری کنتور اختصاصی خود را نداشته باشند، مسئله مدیریت انرژی باید به طور جدیتری توسط مدیریت پیگیری شود. در چنین شرایطی مدیریت باید به افراد پرمصرف تذکر دهد و راهکارهای کاهش مصرف انرژی را به آنها معرفی کند. بهطورکلی میزان مصرف انرژی در فصول مختلف نیز باید کنترل شود. برای مثال در فصل زمستان دمای کلی مجتمع باید بین ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم گردد.
4. برگزاری جلسات متعدد برای پیگیری مشکلات مرکز تجاری
یکی دیگر از چالشهای مدیریت مراکز تجاری آن است که برای بررسی مشکلات ساختمان و راهکارهای احتمالی حل آن باید جلسات منظم و متعددی برگزار شود. هماهنگ کردن این جلسات در شرایطی که تعداد ساکنین زیاد است کار دشواری به نظر میرسد.
5. اطلاع رسانی میزان هزینهها و درآمدها
مدیر مرکز تجاری باید صورتها مالی را به طور کاملاً شفاف اطلاعرسانی کند. این کار سبب افزایش اعتماد ساکنین میشود. بهعلاوه، در جریان قرار گرفتن ساکنین از میزان هزینههای مثل آب، برق و یا گاز میتواند بر میزان مصرف آنها تأثیر بگذارد و آنها به صرفهجویی بیشتر تشویق کند. از طرفی، میزان شارژ ماهیانه نیز باید توسط مدیر مجتمع محاسبه و به همه ساکنین اعلام شود.
انجام تمامی این کار توسط فردی که مدیر مجتمع تجاری است بسیار دشوار است و به همین دلیل افراد معمولاً به دنبال راهکارهایی هستند که به آنها در انجام این وظایف کمک کرده و روند کاری آنها را تسهیل کند. یکی از بهترین راهکارها استفاده از نرمافزار مدیریت مجتمع تجاری و مراکز خرید است. این نرمافزارها قابلیتهای متعددی دارد که میتواند مدیریت مراکز تجاری را تسهیل کند.
مای لابی من؛ دستیار حرفه ای برای مدیران مجتمع های تجاری
نرم افزارهای مدیریت مجتمع تجاری یکی از برنامههای جدید و درعینحال پرطرفدار هستند که این روزها بسیاری از افراد از آن استفاده میکنند. یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در این زمینه، «اپلیکیشن مدیریت مجتمع تجاری مای لابی من» است که ویژگیهای طلایی بسیار زیادی دارد؛ در ادامه ویژگیهای این نرم افزار را بررسی میکنیم.
۱. بانک اطلاعاتی مجتمع تجاری
یکی از مهمترین ویژگیهای نرمافزار مای لابی من (Mylobbyman)، مدیریت اطلاعات تمامی واحدها و ساکنین است. بدون استفاده از این نرمافزار یک مدیر بایستی از پروندههای مختلف و یا نرمافزارهای کامپیوتری استفاده کند. بدیهی است در چنین حالتی دسترسی به اطلاعات دشوار است و زمان زیادی را میطلبد. در مقابل، با استفاده از این نرمافزار شما همیشه به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی دارید و بهسرعت میتوانید آنچه که میخواهید را پیدا کنید.
این نرمافزار همچنین اطلاعات را به شکل منظم و دستهبندی شده در اختیار شما قرار میدهد؛ بنابراین با نصب این نرمافزار در هر لحظه و در هر مکان تنها با چند کلیک به هدف خود میرسید.
۲. مدیریت هزینه ها
یکی از بزرگترین چالشهای مدیریت مراکز خرید بزرگ و پرجمعیت، مدیریت هزینههاست. این کار نیازمند دقت بسیار و تجربه دارد؛ چراکه کوچکترین اشتباهی میتواند باعث نارضایتی بسیاری از مالکان و مغازهداران شود. خوشبختانه این مشکل به کمک نرم افزار مدیریت مجتمع تجاری و مراکز خرید مای لابی من، بهراحتی قابلحل است. نرمافزار مدیریت این قابلیت را دارد که برای هر واحد هزینهها را بهصورت مستقل تعیین و در اختیارشان قرار دهد.
آیا میدانید هزینه های رایج یک ساختمان چقدر است و باید چگونه مدیریت شوند؟
بهعنوانمثال این برنامه تمامی هزینهها از جمله شارژ، هزینه تعمیرات، هزینه نظافت، اجاره و… را در اختیار مالکان هر واحد قرار میدهد و تاحدامکان جلوی مشکلات پیرامون این موضوع را میگیرد.
۳. مدیریت درآمدها
شاید برای شما جالب باشد، اما به کمک این برنامه بهراحتی میتوانید درآمدهای خود را مدیریت کنید. حال ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که چگونه میتوان این کار را بهوسیله نرمافزار مدیریت انجام داد. این نرمافزار به شما نشان میدهد که مجتمع تجاری در سال اخیر چه میزان درآمد از فروش، اجاره و کمپینهای تبلیغاتی داشته است.
4. رزرو امکانات رفاهی مجتمع
معمولاً مجتمعهای تفریحی دارای امکانات مختلفی از جمله سالن همایشها و آمفیتئاتر هستند. مالکین و مستأجرین یک مجتمع میتوانند با نظر مدیریت از این امکانات استفاده کنند. گاهی اوقات در مناسبتهای مختلف درخواست و تقاضا برای سالنها افزایش پیدا میکند و مدیریت این موضوع کمی دشوار میشود، اما به کمک نرم افزار مدیریت مراکز خرید میتوانید بهراحتی این مشکل را برطرف کنید. به کمک این نرم افزار مغازهدار میتواند بهراحتی زمان دلخواه خود را رزرو کند و از خالی و یا پر بودن سالن مطلع شود.
5. درخواست تعمیرات و نگهداری
مجتمعهای تجاری با تعداد واحدهای زیاد معمولاً با مشکلات زیادی مواجه میشوند. یکی از رایجترین این مشکلات خرابی تأسیسات و مسائل مختلف از جمله سیستمهای گرمایشی و یا سرمايشی است. به کمک این نرمافزار هر واحد میتواند بهسرعت درخواست خود را ثبت کند. این درخواست دراسرعوقت به دست مدیر مجتمع میرسد و میتواند برای حل آن اقدام نماید؛ بنابراین این برنامه کمک میکند تا مشکلات خود را بدون واسطه و در کمترین زمان به گوش مدیریت مجتمع برسانید.
6. شرکت در ایونتها
یک مجتمع تجاری میزبان بسیاری از افتتاحیهها و ایونتهای مختلف است. به کمک نرم افزار مدیریت مجتمع تجاری و مراکز خرید میتوان برگزاری ایونتها را اطلاعرسانی کرد و سایر مالکین و مغازهداران را دعوت نمود. این کار به ارتقای روابط کاری و دوستانه درون یک مجتمع نیز کمک میکند.
7. تابلوی اعلانات مجازی
برنامه مدیریت مجتمع تجاری در اصل یک تابلوی اعلانات مجازی به شمار میرود. اطلاعرسانیهای مهم که اغلب بر روی تابلوهای اعلانات نصب میشود میتواند از طریق این برنامه بهراحتی در اختیار همگان قرار گیرد. این موضوع دارای مزایای بسیار است. بهعنوانمثال تمامی مالکین و مغازهداران بهسرعت از اطلاعیهها باخبر میشوند، این افراد دیگر نیازی به مراجعه به تابلوی اعلانات ندارند و در هر مکانی میتوانند اطلاعیهها را دریافت کنند، این اطلاعات همیشه همراه آنهاست و میتوانند هر زمان که بخواهند به آن مراجعه کنند.
8. برگزاری جلسات
مدیریت یک ساختمان میتواند زمان جلسات مختلف را در این برنامه اطلاعرسانی کند. این جلسات پیرامون مسائل مختلف از جمله هزینهها، شارژ، قوانین مجتمع تجاری، افتتاحیههای و کمپینهای تبلیغاتی هستند و با حضور مالکین و مغازهداران انجام میشوند. پس از انجام جلسه نیز میتوان صورتجلسه را درون برنامه برای اطلاع همگان قرار دهد.
9. نظرسنجی مجتمع تجاری
یکی از مهمترین مسائلی که به پیشرفت و ارتقای یک مجتمع تجاری کمک میکند نظرسنجی، انتقادات و پیشنهادات است. نرمافزار مدیریت این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا در مورد مدیریت، امکانات مجتمع تجاری، میزان شارژ، نظافت، خدماترسانی و بسیاری از موارد دیگر نظرسنجی کنید و باتوجهبه انتقادات و پیشنهادات کار خود را بهبود ببخشید.
مزایای استفاده از مای لابی من
از جمله مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت مجتمع تجاری مای لابی من میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاملا دانش محور و مطابق با آخرین متدهای مدیریت ساختمانها و مجتمعهای تجاری
- عملکرد آنلاین و امکان استفاده از خدمات نرم افزار در هر مکان و زمان و با هر دستگاه
- امنیت بالا و بهرهمندی از یک ساختار ابری برای ذخیرهسازی اطلاعات کاربران
- رابط کاربری بسیار راحت برای مدیریت هزینهها و استفاده از خدمات
سؤالات متداول
1. ثبت نام در نرم افزار مدیریت مجتمع تجاری چگونه است؟
پیش از ثبتنام در این پلتفرم، ابتدا باید مدیریت ساختمان با شرکت مالک نرمافزار قرارداد امضا کند و سپس نام کاربری و رمز عبور مخصوص به خود را دریافت نماید.
2. آیا نرم افزار مدیریت مجتمع تجاری نسخه تحت وب نیز دارد؟
بله این نرمافزار در نسخه وب، اندروید و ios وجود دارد و ساکنین میتوانند بهراحتی به آن دسترسی داشته باشند.
جمعبندی
مدیریت مراکز تجاری بسیار متفاوت و پیچیدهتر است. مراکز تجاری نیاز به رسیدگی و پیگیری مداوم دارند و مشکلات آن نیز به نسبت مجتمعهای مسکونی بیشتر است. به همین دلیل مدیریت این مراکز چالشهای متعددی دارد. برای حل چالشهای مدیریت مراکز تجاری یکی از بهترین گزینهها استفاده از نرم افزار مدیریت مجتمع تجاری و مراکز خرید مانند «مای لابی من» است.
این نرمافزار با قابلیتهایی نظیر اطلاعرسانی سریع، مدیریت درآمدها و هزینهها، برگزاری منظم جلسات، پیگیری آسانتر مشکلات و خرابیها و امنیت اطلاعات ساکنین میتواند به مدیریت بهتر و آسانتر مراکز تجاری کمک شایانی کند.